esu bezpieczeństwa i higieny pracy, takimi jak chociażby szkolenia BHP, zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych pracowników znających się na bieżących przepisach. W sytuacji, gdy pracodawca nie jest pewien czy jego firma spełnia odpowiednie przepisy z zakresu BHP, dobrze jest skorzystać z usługi audytu bezpieczeństwa. Audyt BHP jest przeprowadzany przez zespół specjalistów, którzy posiadają wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawnych regulujących kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Przeprowadzenie audytu, czyli inaczej oceny danych procesów w firmie, pozwoli pracodawcy na dowiedzenie się, czy spełnia odpowiednie wymagania związane z BHP. Same przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy mogą ulegać zmianie oraz aktualizacji, warto więc regularnie sprawdzać, czy firma spełnia bieżące wymagania regulowane przez przepisy BHP.
Usługi dotyczące ochrony przeciwpożarowej
PPOŻ, czyli inaczej ochrona przeciwpożarowa, ma na celu zapobieganie powstawaniu pożaru w miejscu pracy, a także zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa w razie wystąpienia pożaru. Ochrona przeciwpożarowa często wiąże się z zasadami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy. Firma działająca w branży BHP oferuje także usługi z zakresu PPOŻ. Jedną z ważniejszych usług świadczonych w ramach ochrony przeciwpożarowej są szkolenia PPOŻ, czyli praktyczne kursy efektywnego gaszenia pożarów. Inną usługą oferowaną przez firmę BHP jest tworzenie Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego dla obiektów budowlanych, która jest tworzona zgodnie z określonymi przepisami. Z usług dotyczących PPOŻ można wyróżnić jeszcze przeprowadzanie próbnej ewakuacji, która według przepisów prawnych powinna być przeprowadzana raz na dwa lata. Istotną usługą dotyczącą ochrony przeciwpożarowej jest konserwacja podręcznego sprzętu gaśniczego, który w razie wybuchu pożaru musi być sprawny. Firma zajmująca się bezpieczeństwem i higieną pracy nie oferuje jedynie szkolenia BHP, ponieważ zajmuje się także sprawami związanymi z PPOŻ.
Pracownik BHP
Bezpieczeństwo i higiena pracy jest dość szeroką dziedziną, która wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy oraz odpowiednich kwalifikacji od pracowników działających w tej branży. Pracownik służby BHP musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, żeby móc prowadzić szkolenia BHP, szkolenia PPOŻ oraz przeprowadzać audyty bezpieczeństwa. Osoba chcąca pracować w branży BHP musi przede wszystkim ukończyć studia podyplomowe lub musi posiadać wykształcenie kierunkowe o specjalności, która dotyczy bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto osoba taka musi odbyć co najmniej roczny staż kierunkowy, żeby móc pracować jako specjalista od spraw związanych z BHP. Praca w branży BHP, wbrew powszechnemu przekonaniu, wymaga sporej odpowiedzialności oraz znajomości bieżących przepisów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Specjaliści zatrudnieni w firmie BHP muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz szeroką wiedzę na wiele różnych tematów, ponieważ branża BHP obejmuje świadczenie sporego zakresu usług.
Kursy BHP dla pracowników biurowych
Bezpieczeństwo i higiena pracy obowiązuje wszystkich pracowników oraz pracodawców, niezależnie od zajmowanego stanowiska i rodzaju wykonywanej pracy. Jednym z ważniejszych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie odpowiedniego szkolenia BHP pracownikom, które powinno być dobrane do rodzaju wykonywanej pracy. Można wyróżnić kilka rodzajów szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a jeden z rodzajów szkolenia BHP jest przeznaczony dla pracowników administracyjnych i biurowych. Zachowanie bezpieczeństwa w miejscu pracy jest istotne zarówno na budowie, jak i w biurze, dlatego ważne jest to, żeby pracownicy posiadali wiedzę BHP konieczną do wykonywania określonej pracy. Kwestie bezpieczeństwa w pracy biurowej i administracyjnej dotyczą takich kwestii, jak zachowanie odpowiedniej odległości od ekranu monitora, robienia regularnych przerw podczas pracy oraz utrzymywania właściwej postawy ciała. Ponadto pracownicy biurowi muszą znać także podstawowe zasady zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy.